le_grand_retour

Verlengd tot 5/6/2016

10/10/2015 – 17/1/2016

Vernissage 9/10 - 19u

In de jaren 2000 verwierf de Federatie Wallonië-Brussel een deel van de collectie van Atelier 340 Muzeum. Tien jaar later keren de werken van Leo Copers (BE), Nils-Udo (DE), Bernar Venet (FR) en vele anderen naar Atelier 34zero Muzeum terug voor een grote retrospectieve: Le Grand Retour. Nu deze opnieuw deel van de permanente collectie uitmaken, worden thema’s als het plantaardige, het abstracte en de plaats van de mens in de samenleving telkens opnieuw vertegenwoordigd. We mogen inderdaad van een grote terugkeer spreken, een blij weerzien zelfs !

« In het verleden, tussen 1979 en 2000, heeft de Federatie Wallonië-Brussel het Atelier 340 Muzeum chronisch ondergesubsidieerd wanneer het op programmering en op zijn grote infrastructuur aankwam.

In 2000 besloot de Federatie Wallonië-Brussel om een deel van de collectie van Atelier 340 Muzeum aan te kopen en zo het voortbestaan van zijn culturele activiteiten in de wereld van de beeldende kunsten te verzekeren.

Bij de aankoop beloofde de Federatie Wallonië-Brussel dat de werken in het gebouw van Atelier 340 Muzeum konden blijven, zodat het kunstencentrum zich niet in morele of intellectuele frustratie hoefde vast te bijten. De verwerving ervan nam immers 25 jaar van hard labeur ten gunste van de hedendaagse kunst in beslag. De werken vormden een rijk intellectueel en materieel goed voor Atelier 340 Muzeum.

In 2011 slaagde ons lokale roofdier, de apparatchik-schurk Merry Hermanus, erin om de ex-minister van Cultuur van de Franse Gemeenschap, mevrouw Fadila Laanan, van zijn wil te overtuigen om een einde aan Atelier 340 Muzeum te maken. De kunstwerken uit de collectie werden in beslag genomen door ze diep in een opslagplaats te verbergen.

Dankzij mevrouw de minister Joëlle Milquet werd de hoop nieuw leven ingeblazen en de terugkeer van de collectie een mogelijkheid. Het maakt ons intellectueel gelukkig dat we opnieuw tussen de werken kunnen vertoeven van kunstenaars waarmee Atelier 340 Muzeum belangrijke expo’s heeft gerealiseerd.

Bij deze gelegenheid willen we mevrouw de minister voor deze humaan-intellectuele geste danken. »

WODEK

logoChimaylogoVedettlogo_westmallelogo_maeslogojettelogo_cocoflogoRegionBruxelles_2013logo_FWB

Enregistrer